https://www.byvanieanehnutelnosti.sk/
https://www.byvanieanehnutelnosti.sk/

TVÁRE ČESKOSLOVENSKÉHO DIZAJNU

Svetovo známe dizajnové produkty nepochádzajú len z dielni zahraničných umelcov, ale za mnohými sa čoraz častejšie skrýva rukopis slovenských a českých dizajnérov. Predstavujeme vám vybrané osobnosti na poli domáceho dizajnu, ktoré sa jednak už pevne etablovali na trhu, alebo ich ešte len čaká sľubná kariéra vďaka neobyčajnému talentu.

Jan Plecháč

„Usiluje sa v ľuďoch prebúdzať veľké emócie pomocou minimálnych prostriedkov.“

Už od útleho veku túžil byť dizajnérom. Vďaka rodinnému známemu, ktorý jazdil na čiernom Porshe sa rozhodol ísť cestou umelca. Jeho prvým produktom bol postmoderný popolník, s ktorým sa prihlásil na strednú školu SUPŠ v Prahe. Tam sa zoznámil so svojím terajším kolegom Henrym Wielgusom. Zlomovým a najzásadnejším okamžikom v jeho kariére bola výstava Salone Mobile v Miláne, kde sa predstavil so svojou diplomovou prácou Icons, v ktorej interpretoval ikonické dizajnérske návrhy histórie do podoby drôtených interiérových solitérov. Vďaka tejto práci sa tiež stal víťazom ceny Objav roka na udeľovaní cien Czech Grand Design. Tieto udalosti pozitívne ovplyvnili jeho ďalšie smerovanie, ktoré viedlo k rôznorodým spoluprácam v celej Európe. Krátko na to vzniklo štúdio Jan Plecháč & Henry Wieger, ktoré sa zameriava na návrhy priemyselného dizajnu, nábytku, interiéru a architektúry. Autorská dvojica úspešne spolupracuje so značkou Lasvit, pre ktorú navrhli kolekciu fúkaných lustrov Neverending Glory a tiež procesom výroby skla inšpirované svietidlá Moulds. Po úspechu na milánskom Design weeku sa o nich začala zaujímať aj kultová talianska nábytkárska spoločnosť Cappellini. Vo svojej práci, ktorá sa pohybuje na hranici umenia a dizajnu sa snažia nachádzať nekonvenčné súvislosti a cesty, z ktorých tvoria nové príbehy.

 

Michal Riabič

Michal Riabič pôsobí ako dizajnér a dnes aj ako umelecký riaditeľ firmy TON. V jeho portfóliu nájdete široké spektrum projektov od navrhovania osvetlenia fasády budov, cez interiéry pre VÚB, prácu na pozícii junior dizajnéra pre BENE v Rakúsku, či Martinské Mólo, ktoré komora architektov ocenila prestížnou cenou CE.ZA.AR. Okrem iného stojí aj za dizajnom stoličiek Malmo, Mojo, hojdacím kreslom Wave a v tomto roku na IMM v Kolíne nad Rýnom predstavil dvojicu stoličiek Moon, ktoré sú tiež súčasťou portfólia firmy TON. Prácu dizajnéra vidí ako prácu vynálezcu, výtvarníka a manažéra. Verí v to, že dizajn je hlboko pod povrchom produktu a samotný vzhľad je "len" nevyhnutným minimom hmoty, tak aby predmet plnil funkciu a neobmedzené estetické kvality. Nefandí módnosti ani každoročným trendom, zrejme aj preto si našiel spojenca vo firme TON, ktorej produkty spĺňajú tieto kritéria a mnohé existujú už viac ako 150 rokov. Neočakávajte však konvenčnosť ani konzervatívny prístup.

 

Olgoj Chorchoj

„Hľadanie nových tvarov, foriem a technologických postupov je hra, ktorá nikdy nekončí.“

Olgoj Chorchoj v kontexte českého dizajnu nepredstavuje mýtického piesočného červa, ale známu dizajnérsku dvojicu Michal Froněk a Ján Němeček, ktorý v roku 1990 dali takýto názov svojmu kreatívnemu štúdiu a podľa všetkého za ich menom stojí práve tento bájny tvor. Vraj jeho tretie oko predstavuje jeden z troch kreatívnych elementov samotného procesu tvorenia. Vnímajú sa ako multidisciplinárny ateliér, no sú viac architekti ako dizajnéri. Spočiatku mali veľmi široký záber, od sklenených váz, porcelánových setov a titánových šperkov postupne prešli k prvým architektonickým realizáciám a začali sa angažovať v rekonštrukciách historických objektov a industriálnych budov. Vďaka dreveným saniam navrhnutých pre firmu TON získali ocenenie dizajnéri roku 2011 a dnes výroba pre túto spoločnosť patrí k jedným z hlavných aktivít štúdia, kde okrem sériových produktov v podobe drevených stoličiek uskutočňujú aj experimentálny dizajn. Za vyše dve desaťročia pôsobenia majú za sebou celú radu úspechov a medzi svetovými dizajnérmi im patrí čestné miesto. K 25. výročiu svojej existencie symbolicky dostali jedinečný darček v podobe absolútneho víťazstva sedemnásteho ročníka Designbloku, kde získali tiež ocenenie v kategóriách Najlepšia kolekcia svietidiel a Najlepší nový výrobok.

Matúš Opálka

„Jednoduchosť je najvyššia forma dokonalosti.“ (Leonardo da Vinci)

„Jednoduchosť je najvyššia forma dokonalosti.“ (Leonardo da Vinci) Má rád jednoduché, funkčné a minimalistické veci. Fascinuje ho osvetlenie, pretože v ňom nachádza estetiku, náladu a energiu a tiež vďaka nemu môže fungovať aj v noci, kedy prichádza na najviac nápadov. Matúš Opálka pochádza zo Slovenska, no počas stáže na UMPRUM mu učarovala Praha, kde v súčasnosti tvorí vo vlastnom štúdiu Opálka Design studio. Za svoju pomerne krátku dizajnovú kariéru stihol nazbierať množstvo ocenení. Už ako študent získal prestížne ocenenie Red Dot Design Awards za svietidlo INDI vytvorené v spolupráci s firmou Halla – významným českým výrobcom dizajnové osvetlenia, u ktorého absolvoval ročnú pracovnú stáž, kedy získal dostatok priestoru na to, aby prerazil na poli dizajnu. Navrhol pre nich niekoľko modelov, upravoval tvary svietidiel, a potom prišla ponuka robiť u Hally bakalársku prácu, z ktorej vzišlo svietidlo INDI. Rád experimentuje s farbami a pri tvorbe často využíva moderné technológie ako frézovanie či 3D tlač. Hoci hlavnú časť jeho práce tvorí produktový a interiérový dizajn, venuje sa tiež grafickému dizajnu, pretože oproti produktovým návrhom skôr vidieť výsledok a celkový efekt. V budúcnosti plánuje vyskúšať prácu so sklom, ako inak, v kombinácii so svetlom, ktoré je jeho primárnou inšpiráciou.

Petr Hák & Markéta Držmišková

„Usilujeme sa, aby naša práca bola každému zrozumiteľná aj bez akéhokoľvek výkladu.“

Petr Hák vyštudoval design nábytku a interiéru u Jiřího Pelcla na pražškom UMPRUM a teraz sa venuje postgraduálnemu štúdiu na Fakulte umenia a dizajnu UJEP. Jeho vášeň pre presnosť a štýlovú čistotu je značná u každého Petrovho produktu. Je autorom kolekcie svietidiel The Stack a návrhu interiéru Debut Gallery, do ktorého premietol lásku ku kontrastom, čistým líniám a hru so svetlom a tieňom. Česká ilustrátorka Ilona Polanski ho oslovila s ponukou rekonštrukcie vlastného bytu, kde sa podieľal na všetkých architektonických úpravách. Jeho meno sa v poslednej dobe skloňuje najmä v spojitosti s jeho priateľkou Markétou Držmiškovou, ktorá vyštudovala prírodné materiály na UJEP a v tvorbe sa zaoberá najmä keramikou. Sú netypickou dizajnérskou dvojicou, pretože obaja sa venujú iným odborom a každý má svoj vlastný ateliér. Keď však dôjde na prácu, dokonale sa dopĺňajú a dokážu vytvoriť pozoruhodné projekty. Ukázali to tento rok na Designbloku, kde za spoločnú inštaláciu Sequence získali ocenenie za Najlepší prototyp dizajnéra a tiež Cenu šéfredaktorov. Porotu oslovila kombinácia krehkého porcelánu z Markétinej organickej kolekcie s minimalistickou eleganciou Petrových kovových regálov, ktoré zaujali najmä šikovne riešenými spojmi plniacimi jednak úlohu zaujímavého detailu, no najmä prvku maximálne uľahčujúceho samotnú inštaláciu. Obaja pri práci kladú dôraz na detail, dôsledné technické prevedenie, použitý materiál a celkovú koncepciu.

AUTOR: PG
FOTO: ARCHÍV DIZAJNÉROV A ATELIÉROV





"Dizaj­néri môžu byť sku­toč­nými inte­lek­tu­álmi budúc­nosti."
Paola Antonelli
Autorka

Informácie