https://www.byvanieanehnutelnosti.sk/
https://www.byvanieanehnutelnosti.sk/

LANVINOVÁ MODRÁ AKO INŠPIRÁCIA PRE PROVENSÁLSKY ŠTÝL

Lanvin móda

Keď sa povie móda, mnohým ľuďom sa ihneď vybaví Paríž. Francúzsko je jednoznačne „mekkou“ módy a popri svetoznámych značkách ako  Channel, Louis Vuitton, Dior, Yves Saint Laurent, Jean-Paul Gauliter, Hermes, Balenciaga, Christian Lacroix, Nina Ricci, Celine, Pierre Cardin, Karl Lagerfeld, športovej móde Lacoste alebo topánkach od Christiana Louboutina, vyniká svojou výnimočnosťou aj módny dom Lanvin. Špecifický štýl jeho modelov v sebe snúbi francúzsku eleganciu a zároveň jedinečný romantický provensálsky štýl.

Prosté, nevinné strihy a svieže farby – predovšetkým Lanvin modrá, ktorá sa stala slávnou, umožňujú ženám každého veku pôsobiť romanticky, nežne a žensky, nikdy ale nie sexi alebo vyzývavo. Módna návrhárka Jeanne Lanvin bola vôbec prvou dizajnérkou, ktorá myslela pri svojej tvorbe na všetky vekové kategórie. A ešte viac zaviedla do módy tému mladistvosti, ktorá hrá jednu z hlavných úloh aj v dnešných trendoch. Na Slovensku síce značku Lanvin nekúpite (okrem parfumu), ak však budete najbližšie v Paríži, určite by ste nemali tento módny dom obísť.

Myšlienkou založiť si vlastný módny dom sa Jeanne Lanvinova zaoberala už na sklonku devätnásteho storočia, presnejšie v roku 1889, keď pracovala ako modistka na rue du Faubourg St. Honoré číslo 22. Jej sen sa však stal skutočnosťou až v roku 1909. Paradoxne ju posilnilo narodenie jedinej dcéry Marguerite. Jeanne vedela spojiť materstvo a kariéru neskutočným spôsobom. Vzdala sa spoločenských udalostí, večierkov a lesku s nimi spojeným. Riadila sa iba svojimi potrebami a pocitmi. Napriek tomu dobre poznala dobu a jej požiadavky, na ktoré svojou tvorbou odpovedala. Tak dokázala definovať svoje predstavy o móde skôr, ako vôbec móda ako pojem, zahŕňajúci viaceré kreatívne remeslá, vznikla.

Lanvin modrá

„Robes de style“

Tento štýl z 20-tych rokov minulého storočia opisuje strih šiat podobný šatám chemise v secesii. Štýl bol charakteristický plnou sukňou. Živôtik mohol byť pripevnený k sukni alebo samostatný ako košeľa. Plnosť sukne bola podporená spodničkami. Práve tento štýl je charakteristický pre Jeanne Lanvin.

Perly, výšivky a dekorácie

Jeanne Lanvinová precestovala celý svet a z každej krajiny si priniesla inšpirácie, z ktorých zostavila takzvanú knižnicu látok. Jej vzormi a motívmi sa pri práci inšpirovala. Bola vášnivou zberateľkou a oceňovala hlavne jemnosť egyptských a čínskych výšiviek i bohaté kultúrne dedičstvo Japonska a Perzie. Tieto prvky potom využila pri tvorbe modernej módy. Svoje výtvory bohato zdobila stužkami, zamatovými medailónikmi, flitrami a výšivkami z hodvábnych vlákien. Miestnosť, kde couturierka Jeanne pracovala, nepôsobila ako dielňa dizajnérky, ale skôr ako knižnica. Čakali by ste plno metrových balov látok, krajčírske figuríny, špendlíky… Našli by ste však sochy, knihy, šperky, kolekcie materiálov a oblečenia v knihách. Vzorky pochádzajúce od indiánov, perzský hodváb, africké tuniky i staré umenie Koptov. Bola to knižnica, kde naberala všetky inšpirácie, študovala iné kultúry. Zbierala umenie a pri tvorbe ju fascinoval nejeden obraz. Aj byzantské fresky a ich precíznosť dodali kolekciám Lanvinovej dokonalosť.

„Lanvinová modrá“

Modrá obloha a polia levandule. Freska Fra Angelicovo Florencii Jeanne učarovala a modrá farba sa stala jej inšpiráciou a miláčikom. Jeanne mala vždy úžasný zmysel pre farbu, do svojej palety pridala Velasquézovu zelenú a ako úctu k ďalšiemu umelcovi aj Polignakovu ružovú, ktorú vytvorila pre dcéru, keď si brala grófa de Polignac. Túžba Jeanne Lanvinovej po vytváraní jedinečných a nových farieb ju viedla až k otvoreniu vlastnej farbiarskej dielne v Nanterre (1923).

Lanvin šaty

Móda ako životný štýl

Jeanne Lanvin bola prvou návrhárkou, ktorá videla módu ako životný štýl. Vytváranie oblečenia jej nestačilo a svoju kreativitu chcela uplatniť v širších súvislostiach. To zahŕňalo dekorácie interiérov, tvorbu parfumov, spodnej bielizne, športového a mužského oblečenia aj prácu s kožušinami. Stanovila princípy značky a rozšírila ju do rôznych produktových radov. Všetko dokopy vytváralo svet Lanvin.

Duša umelca

Jeanne sa stretávala s mnohými umelcami, spisovateľmi, muzikantmi a dizajnérmi. Vďaka tomu si vycibrila vkus pre umenie. V roku 1901 navrhla „Akademické rúcho“ pre Edmonda Rostanda, autora slávnej divadelnej hry Cyrano. Obliekala Yvonne Printempsovú (Madame Sacha Guitry), hviezdu nemých filmov Mary Pickfordovú a uznávaného spisovateľa Louise de Vilmorina. V roku 1921 sa podieľala na návrhu interiérov divadla Daunou. Pri práci vedela univerzálne uplatniť jedinečný cit pre umenie a neomylný zmysel pre proporcie, kompozíciu a farby.

Pre Jeanne Lanvinovú boli móda a umenie jedno

Od roku 1909 až do svojej smrti v roku 1946, riadila spoločnosť s rozvahou a nedovolila nikomu a ničomu zmenšiť jej záujem o moderné umenie, nové formy a kultúry zo všetkých kútov sveta. Po jej smrti prebrala podnik jej rodina. Vďaka nadčasovosti a spôsobu, akým sa dedičstvo Lanvin odovzdávalo z generácie na generáciu, môžeme veriť, že dnešná podoba značky Lanvin je presne tým, čo by vytvorila samotná Jeanne. Jej teórie sú dodnes základom tvorby modelov domu Lanvin.
 

Autor: Miroslava Ferklová
Foto: Lanvin