https://www.byvanieanehnutelnosti.sk/
https://www.byvanieanehnutelnosti.sk/

Rostislav Vaněk v Sieni slávy

20.3.2017 – Už zajtra 21.3.2017 sa budú po 11.krát odovzdávať slávnostné Ceny Czech Grand Design. Do Siene slávy, ktorá každoročne oceňuje celoživotný prínos v odbore, vstúpi grafický dizajnér, profesor a akademický maliar Rastislav Vaněk. Pripojí sa tak k osobnostiam ako Bořek Šípek, Jan Solpera, Zdeňka Bauerová, František Vízner, Jan Kaplický či Zdeněk Ziegler, ktorí boli do Siene slávy uvedení v predchádzajúcich rokoch.

 

Rostislav Vaněk patrí k osobnostiam, ktoré formovali grafický dizajn a vizuálnu komunikáciu ako disciplínu. V roku 1974 stál pri zrode združenia Tupo&, ktoré v dobe normalizácie udržovalo tuzemskými a zahraničnými výstavami povedomie o význame grafického dizajnu v súdobej kultúre, neskôr inicioval založenie medzigeneračného TypoDesignClubu a v posledných ročníkoch pôsobil ako predseda Medzinárodného bienále  grafického dizajnu v Brne. Svojou prácou sa do širšieho povedomia zapísal ako autor informačného systému pražského metra, v 90tych rokoch, potom ako tvorca prvých rozsiahlych manuálov korporátnej vizuálnej identity českých airoliniek, Obchodnej banky, zasadania Medzinárodného menového fondu. V roku 2008 Rostislav Vaněk založil štúdio Signature Type Foundry, ktoré pod jeho vedením vytvorilo radu moderných písiem klasickej harmónie.

 

„Práce Rostislava Vaňka sa vyznačujú rozoznateľných grafickým rukopisom, systémovým komplexným poňatín, optickým perfekcionizmom a čistotou v pozoruhodnej plagátovej tvorbe, logotypoch alebo knižným dizajnom. Schopnosť citlivo viesť druhých sa plne prejavila v pedagogickej činnosti na pražskej Umeleckopriemyselnej škole, kde pôsobil ako vedúci ateliéru Grafického dizajnu a vizuálnej komunikácie a svojim študentom predal nielen profesionálne výrobné a koncepčné postupy, ale aj schopnosť porozumieť potrebám klienta a svoju prácu prezentovať, rovnako ako nepretržitú nutnosť rozširovať obzory poznania a citlivosti prostredníctvom zahraničných ciest a umeleckých diel,“ vysvetľuje Iva Knobloch, kurátorka a predsedníčka poroty Grafický dizajnér roku Cien Czech Grand Design.

Do siene slávy českého dizajnu tak vchádza silná osobnosť, ktorá obetavé nasadenie pre pozitívne dianie v odbore grafický dizajn vníma ako samozrejmosť, vlastnú prácu ako maximálne osobnú zodpovednosť a otvorenosť ku kultúrnym pohybom ako základnú podmienku radostnej energie života a práce.

Autor: Tereza Millová, Profilmedia

Foto: Profilmedia