EKO MÓDA - REVOLÚCIA VO VAŠOM ŠATNÍKU
15.08.2018 │ Jedno slovo, tri písmená a veľa otáznikov. Už niekoľko rokov si ľudstvo začína uvedomovať dôsledky svojich činov, okrem iného aj slepého nasledovania trendov. Vzduch je nedýchateľný, zelene ubúda, topia sa ľadovce, naturálne zdroje sa míňajú. To všetko sú verejne známe fakty podvedome uložené v mysli každého z nás. V dôsledku všeobecného nárastu tohto uvedomenia sa prirodzene začal klásť väčší dôraz na šetrenie, na ekológiu, na recykláciu, na udržateľnosť. Eko trend sa rozšíril rýchlosťou blesku v každej sfére či už ide o komoditu potravín alebo oblečenia!
Pojem ekologická móda k nám prišiel zo západu a rozumieme pod ním ekológiu v oblečení ale tiež veľmi dôležitú etiku zaobchádzania s človekom v procese produkcie. Eko móda je reakcia na súčasný stav spoločenstva a miesta, kde žijeme. Je odpoveďou na využívanie životného prostredia pri tvorbe odevov, ale tiež na neetické podmienky vo fabrikách na výrobu konfekcie. Proces produkcie bavlny, vlny či rôznych syntetických materiálov, bohužiaľ, so sebou nesie tiež veľké znečisťovanie životného prostredia. Keď sa bližšie pozrieme na najviac žiadanú bavlnu, všeobecne považovanú za prírodný a ekologický materiál, jej úprava v skutočnosti patrí k najtoxickejším procesom na svete. Absorbuje 16 % pesticídov, veľké množstvá umelých hnojív a tiež vody. Napríklad na produkciu jednej bavlnenej košele sa spotrebuje okolo 20 000 litrov vody.
"Móda zachytáva okamih a odráža pár sezón. Je dôkazom toho, že sme na zlomok sekundy mali otvorené oči."
Môžeme nájsť množstvo kampaní, videí a obrázkov riešiacich túto problematiku už niekoľko rokov, pre pochopenie „eko problému“ je však nevyhnutné položiť si otázku, ako je možné, že taký dlhý a náročný proces môže mať za výsledok tak lacné produkty ako sú bavlnené tričká za 5 eur? Podľa rôznych výskumov je pre človeka jedným z najdôležitejších faktorov pri nákupe práve cena – samozrejme čím lacnejšie, tým lepšie. Číslo uvedené na visačke nie je však vo väčšine prípadov odrazom reálnych nákladov na produkciu, ale zlých pracovných podmienok v textilných fabrikách a nedostatkom úcty k ochrane životného prostredia. Nemôžeme samozrejme všetky reťazce a všetkých producentov hádzať do jedného vreca. Niektorí naozaj dbajú o ekologické využitie materiálov, iní sa sústredia na lokálnu produkciu alebo sa snažia produkovať minimum odpadu. Ekologické materiály sú materiály naturálneho pôvodu ako je organická bavlna, konope či bambus, pri úprave ktorých sa nepoužívajú chemické látky. Okrem toho sekundárne materiály sú látky pochádzajúce z recyklácie, ako napríklad polyester vyprodukovaný zo spracovaných plastových fliaš.
My ako konzumenti môžeme vedome podporovať ochranu životného prostredia výberom oblečenia. Nemusia to byť len exkluzívne a ešte stále málo dostupné veci ušité z bambusových vlákien alebo organickej bavlny, môžete túto myšlienku podporiť nákupom v second handoch, a dať tak „druhú šancu“ starým veciam. Eko móda nie je len trend, ale spôsob myslenia! Je to prebratie zodpovednosti za svoje konanie. Časopis Vogue v ešte v roku 2007 predpovedal, že eko móda nebude len krátkodobým trendom, ale pretrvá veľa sezón. Desať rokov po tomto tvrdení je téma stále aktuálna. Na trhu dnes nájdeme značky, ktoré do svojich kolekcií zaradili ekologicky vyprodukované oblečenie (niektoré z nich majú k názvu spoločnosti pridané „CO“, čo je v textilnom priemysle označenie bavlny – angl. cotton). Medzi inými k nim patria značky, v ktorým pravidelne nakupujeme ako M&S, ASOS, C&A, People Tree, Greenfibres, Fairtrade atď.
BRAINTREE ORGANIC (We are ´thought´) Londýn, UK Braintree - Organic je odevná spoločnosť s jednoduchou proekologickou filozofiou – navrhnúť a vyrobiť krásnu, nadčasovú módu s ohľadom na naše životné prostredie. V ponuke značky je dámsky aj pánsky sortiment oblečenia vyrobeného z organickej bavlny, bambusu či konope. V procese samotnej produkcie udržujú dlhotrvajúce, priateľské vzťahy so svojimi továrňami a dodávateľmi. Každému zamestnancovi, ktorému oblečenie prejde cez ruky zabezpečuje firma zaobchádzanie s rešpektom, úctou a zaslúženou mzdou. Spoločnosť pred dvomi mesiacmi zmenila názov z Braintree Organic na We are ´thought´.
ORIGAMO Manchester, USA - Zakladateľa tejto značky, Nicolasa, veľmi poznačil tragický pád budovy Rana Plaza v roku 2013. Cítil potrebu zmeny v odevnom priemysle a spoločnosť vybudoval na dodržiavaní etických princípov voči zamestnancom a udržateľnosti v každom vyprodukovanom kuse. Pánske polokošele sa navrhujú v Portlande a vyrábajú sa v Lime. Peruánska bavlna (pima) je považovaná za jednu z najhladších a najmäkších bavĺn na svete.
NOCTU Bath, UK -Samotný názov firmy prezrádza, že sa špecializujú predovšetkým na nočné prádlo a domáce oblečenie pre ženy, mužov aj deti. Ich dizajn spočíva v líniách minimalizmu, inšpirovaný prírodou, spracovaný z najčistejších materiálov. Všetky bavlnené výrobky sú certifikované GOTS – Global Organic Textile Standard a Fairtrade zaisťujúci organický status značkám.
KUYICHI Holandsko - O tom, že ekológia a bavlna nie sú len tričká dokazuje značka Kuyichi. Pri výrobe materiálu spolupracujú priamo s peruánskymi poľnohospodármi a okrem toho si sami vyrábajú recyklovanú bavlnu a polyester z vytriedených plastových fliaš. V ich ponuke nájdeme aj denim a krásne pánske košele.
AUTOR: SV
FOTO: WE ARE THOUGHT, ORIGAMO, H&M, NOCTU, KUYICHI